PERMAINAN ATAS
TALIAN
Permainan 'online games'
merupakan permainan yang amat digemari orang ramai, yang tidak mengenal usia.
Hasil kajian kami, permainan atas talian dikatakan dapat menjana pemikiran
mereka dengan lebih kreatif. Penggunaan permainan atas talian dan simulasi
dalam pembelajaran dirujuk sebagai latihan eksperimental kerana kedua-dua
kaedah tersebut memberi peluang kepada para pengguna untuk berinteraksi dengan
domain pengetahuan. Di samping itu, terdapat banyak kajian yang membuktikan
bahawa permainan ini berupaya untuk meningkatkan motivasi pengguna.
Permainan atas talian sekali lagi telah menunjukkan hiburan ini mempunyai potensi yang tinggi untuk mendapat keuntungan serta sebagai perniagaan yang mempunyai keuntungan yang terjamin. Hal ini telah menyebabkan banyak firma gergasi yang mencipta permainan atas talian ingin mendominasi pasaran tempatan serta pasaran asing. Industri permainan atas talian juga mula berkembang di negara kita dan permainan ini telah menjadi salah satu pilihan yang baru kepada pengguna zaman sekarang.
Mengikut kajian yang dijalankan, pasaran untuk permainan atas talian telah mencapai sebanyak US$2.9 bilion pada tahun 2005 iaitu telah meningkat secara mendadak dari US$670 juta pada tahun 2002. Pasaran yang begitu berpotensi untuk berkembang telah menjadi salah satu kepada korporat negara untuk ditebusi kerana tidak ingin didominasi oleh korporat asing seperti Amerika Syarikat, Jepun, Korea dan sebagainya. Pembukaan pasara baru ini akan menyumbang dan meningkatkan ekonomi negara. Industri atas talian telah berkembang dengan pesatnya setelah teknologi maklumat diperkenalkan dan industri ini telah menjadi salah satu penyumbang eknomi kepada negara.
Secara tradisional nya,, sebab utama untuk menggunakan teknologi maklumat adalah meningkatkan keberkesanan kerja yang dilakukan dan menghasilkan produktiviti yang tinggi. Tetapi dengan kehadiran internet, kegunaan teknologi maklumat telah diperbanyakkan dan tidak hanya tumpu kepada penggunaan dalam menyelesaikan masalah kerja. Kegunaannya diperluaskan kepada bidag hiburan seperti permainan atas talian yaang dipaparkan dalam Yahoo! directory. Oleh itu, permainan atas talian telah banyak dimainkan oleh para pengguna skarang tidak kira pada usia muda atau tua
Permainan atas talian sekali lagi telah menunjukkan hiburan ini mempunyai potensi yang tinggi untuk mendapat keuntungan serta sebagai perniagaan yang mempunyai keuntungan yang terjamin. Hal ini telah menyebabkan banyak firma gergasi yang mencipta permainan atas talian ingin mendominasi pasaran tempatan serta pasaran asing. Industri permainan atas talian juga mula berkembang di negara kita dan permainan ini telah menjadi salah satu pilihan yang baru kepada pengguna zaman sekarang.
Mengikut kajian yang dijalankan, pasaran untuk permainan atas talian telah mencapai sebanyak US$2.9 bilion pada tahun 2005 iaitu telah meningkat secara mendadak dari US$670 juta pada tahun 2002. Pasaran yang begitu berpotensi untuk berkembang telah menjadi salah satu kepada korporat negara untuk ditebusi kerana tidak ingin didominasi oleh korporat asing seperti Amerika Syarikat, Jepun, Korea dan sebagainya. Pembukaan pasara baru ini akan menyumbang dan meningkatkan ekonomi negara. Industri atas talian telah berkembang dengan pesatnya setelah teknologi maklumat diperkenalkan dan industri ini telah menjadi salah satu penyumbang eknomi kepada negara.
Secara tradisional nya,, sebab utama untuk menggunakan teknologi maklumat adalah meningkatkan keberkesanan kerja yang dilakukan dan menghasilkan produktiviti yang tinggi. Tetapi dengan kehadiran internet, kegunaan teknologi maklumat telah diperbanyakkan dan tidak hanya tumpu kepada penggunaan dalam menyelesaikan masalah kerja. Kegunaannya diperluaskan kepada bidag hiburan seperti permainan atas talian yaang dipaparkan dalam Yahoo! directory. Oleh itu, permainan atas talian telah banyak dimainkan oleh para pengguna skarang tidak kira pada usia muda atau tua
tok imam molek molek ada main agry bird-Ustaz Azhar
ReplyDeletepermainan atas talian sangat menarik kerana kita dapat bermain game sambil berinteraksi secara langsung dengan lawan.
ReplyDeletegame online semestinya best...apabila bermain game online kita akan dapat mengembangkan lagi idea kreatif yang tersimpan dalam diri kita selama ini..kik kikk..
ReplyDeletebermain game secara online tetapi perkara ini harus dipantau agar ia tidak menyebabkan ketagihan sehingga menyebabkan perkara yang memudaratkan.
ReplyDeletegame memberi kita kepuasan y teramat sangat.tetapi jika tidak di aturkan masa bermaian ia akan memberi kesan yang bruk pada diri kita.seperti malas nk buat kerja sekolah,nak makn pon mls,semua kerja boleh dikatakan semua malas nk buat.kita perlu elakkan perkara sebegini.nk bermain blh.tp main biar berpada-pada
ReplyDeletesape kalah main fifa belanja nasi abe!! hahaha... game dapat mengurangkan tekanan... :D
ReplyDelete